Potatissoppa...

Hallå bloggen! Idag så har jag lagat potatissoppa och hembakat bröd, smaskigt värre.



Så här gör jag potatissoppa, enligt vad jag har lärt mig av min mor.

Skala potatis
Fräs en gul lök i  smör i en stor kastrull, när den fått lite färg, lägg i potatisen (ca 10 st) och slå på vatten så att det täcker. Lägg i två buljongtärningar (jag använder ekologisk grönsaksbuljong). Så kokar du allt kraftigt tills potatisen är klar (bäst att använda mjölig potatis tål att tilläggas). Sen tillsätter du salt och mjölk efter smak. Ganska mkt salt...  Och tillslut mixar du allt med en stavmixer! Kryddor varierar jag från gång till gång men denna gången hade jag i färsk timjan och lite vitvinsvinäger, det blev gott :)

Nu ska jag strax gå och jobba, hejsvejs!


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Ja, potatissoppa är underbart gott och Orvars favoritsoppa. En annan god soppa är tomatsoppa: Fräs lök, aspäd med buljong, häll i krossade tomater, tillsätt 1 finhackad röd chilifrukt (utan kärnor) samt 15 finhackade torkade aprikoser. Tillsätt crème fraîche. Mums.

2011-03-08 @ 18:48:05
Postat av: matilda

Tack! På zara :) kram

2011-03-09 @ 18:24:21
URL: http://matildathors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0