Skäms SVT!

Jag har precis kommit hem från bion med min svägerska, vi har nämligen sett Breaking Dawn part 1! Den var helt okej, lite saker saknar jag dock från böckerna men så blir det ju alltid när man har läst böckerna först, eller hur? Nästa del tror jag kommer att bli väldigt spännande, kan knappt vänta... men det är ju förstås ett år kvar. Nu över till ett något tråkigare ämne som jag känner att jag är tvungen att kommentera...

Jag var nyss inne på Twilightseriens svenska hemsida och där hittade jag ett väldrigt provocerande klipp som SVT aktuellt sänt här om dagen. Förutom en rad allvarliga reseach fel, talar reportern i klippet bland annat om att filmerna lär ut en dålig kvinnosyn till unga tjejer. Följ länken nedan för att komma till klippet (Det startar 22.45 minuter in)  http://svtplay.se/v/2605882/aktuellt/16_11_21_00_-_textat?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,2607313/sb,p102536,1,f,-1

Jag blir så genuint upprörd när oinformerade människor uttalar sig så negativt om något som de inte vet något om, och som de uppenbarligen inte har haft vett nog att kontrollera om uppgifterna stämmer, dålig journalistik enligt min mening. Jag känner att denna ogrundade kritik träffar personligen eftersom Twilightböckerna har blivit något jag har kommit att älska, liksom så många andra världen över, vuxna och barn. Jag påstår inte på något sätt att jag skulle bli upprörd om någon inte gillade böckerna eller filmerna, eller rent av tyckte att de var löjliga, men att slänga vilda anklagelser omkring sig utan någon som helst substans gör mig flyförbannad.

För det första nämns det i klippet att filmerna lär ut en dålig kvinnosyn och på det skulle jag vilja kommentera. De utmålar huvudkaraktären Bella som passiv, som en tjej som bara följer med och inte har några egna åsikter men om de hade brytt sina hjärnor med att faktiskt läsa böckerna så hade det stått utom allt tvivel att så inte är fallet. Hon är en karaktär som i min mening står upp för det hon tror på utan att vara någonslags övermännsklig hjältinna. Stephenie Meyer har i sina böcker lyckats fånga en karaktär som de flesta unga tjejer skulle kunna känna igen sig i, något blyg och med ett självförtroende som kanske inte alltid är på topp, men hon växer i böckerna till en stark tjej som klarar otroliga prövningar. Hur kan det vara en dålig kvinnosyn? Det skulle jag vilja ha svar på!

För det andra så säger de i klippet att det rör sig om nästintill våldtäkt(!) i filmen under Bellas och Edwards bröllopsnatt. Vid det här laget kände jag att jag tände till på alla cylindrar. Två myndiga personer som älskar på sin bröllopsnatt är enligt mig ingen våldtäkt och då undrar jag vad aktuellts definition av våldtäkt är? Den verkar minst sagt skruvad! De verkar även totalt ha missat det faktum att det faktiskt är Bella, kvinnan, som är den parten som genom hela Twilightserien har försökt övertala Edward, mannen, att de ska ha sex. Därför ställer jag frågan: Är det en dålig kvinnosyn? Att en kvinna kan vara precis lika intresserad av sex som en man och faktiskt ta intiativet? Det är iallafall enligt mig jämställdhet!

Enligt mig så är allt detta som jag har nämnt ytterligare ett sorgligt exempel på hur vuxenvärlden, som jag anser mig tillhöra, får total moralpanik över skönlitteratur eller film. Detta är ingen nyhet i sig, det hände även med Harry Potter-serien. Jag tror att det i grund och botten handlar om att man kritiserar något som man inte förstår. Att tusentals unga tjejer står och skriker framför en scen där Robert Pattinsson står kan väl inte vara hälsosamt? Nej, det måste per automatik vara farligt? Jag säger; låt ungdomar ha sina förälskningar inom litteraturens värld. Ta vara på intresset och uppmuntar det istället! Är det inte bättre att vara uppslukad av en bok än att vara ute och ränna på kvällarna?

Tillsist skulle jag vilja säga att jag tycker SVT aktuellt borde skämas, att inte göra bättre research innan ni sänder sånt, hade ni kanske nyhetstorka? Och kan någon snälla trycka in en strumpa i käften på alla dessa så kallade "feminister" som poppar upp här och var och ska uttala sig om dålig kvinnosyn hit och dålig kvinnosyn dit. Jag anser mig själv vara feminist i den bemärkelsen det innbär att kvinnor och män är jämlika men jag upplever en genushets i dagen samhälle, sluta övertolka allting och försöka vinkla det till en genusfråga, låt Twilight vara var det är- en romantisk SAGA. Inga konstigheter där...




Kommentarer
Postat av: Gossanfoto

Du glömde säga att hon sa "Belle" under heeeeela inslaget, och inte "bella". Annars, skitbra skrivet!! :)

2011-11-18 @ 14:13:24
URL: http://gossanfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0