Flörbluffande Fakta! Mögelost ÄR Möglig!

Ja, man lär sig något nytt varje dag. Jag har alltid trot att mögelost hette "mögelost" för dess utseende, alltså det såg ut som mögel. Jag fick nyss veta att det faktiskt är mögel! Gud vilken skum tanke.. här sitter man och äter möglig ost! Varför har ingen berättat detta för mig? kanske inte är ett så vanligt samtalsämne men det känns ju som man har bott under en sten hela livet när man gör en så livsförändrande upptäckt!  Tänker fortfarande fortsätta att göra min pastasås med blåmögelost, det är ju gott liksom :)

För alla er som var lika ovetande om detta som jag själv, låt er inte skämmas av denna nya kunskap! För jag, Anna, har som den barmhärtige sammariten jag är, gjort lite research på detta ämne.

De mögelsvampar som växer i osten är inte av skadlig natur. De är noga utvalda sorter, nämligen Penicillium candidum eller (Penicillium roqueforti) och deras tillväxt övervakas nogrannt av osttillverkarna. Ostarna som tillverkas innehåller alltså inte de typer av mögelsvampar som man blir sjuk av. Försök dig därför inte på någon hemtillverkning av mögelost, som annars kan tyckas väldigt enkelt ;)

En rolig grej att veta: Penicillin, ett av de mest kända bakteriedödande ämnena, kommer från en mögelsvamp!

Källor: http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=10263
            http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=184&a=1218&id=7347_7
                                                                


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0