Något att fundera på...

Någon som såg på "Kvällsöppet med Ekdahl" ikväll? De diskutterade ialla fall det uppmärksamade mordet på den 15-åriga Therese och att hennes mördare fick så lågt straff. Ni kan läsa lite kort om det här om ni har missat det totalt, vilket i och för sig inte är troligt så länge ni inte bor under en sten. http://www.dn.se/sthlm/mordet-pa-therese-johansson-rojo-1.933376

Hur som helst tänkte jag bara kommetera det kort eftersom jag blev så upprörd. Jag tycker att det är helt sjukt(!) att de som var ansvariga för hennes död bara fick 1 år och 8 månader sluten ungdomsvård. Maxstaffer var 4 år (p.g.a. deras låga ålder) och det tycker jag att man skulle ha yrkat på.

 Det talades i debatten om att man som 16-åring inte skulle vara fullt medveten om konsekvenserna av sitt handlande och det är bara totalt skit snack! Det var inte så fasligt många år sedan jag själv var 16 och visst fattade man att en misshandel kunde leda till döden! Man är väl inte totalt IQ-befriad bara för att man är 16 år gammal? Det resonemanget är absurt! Jag tycker att 16-åringar ska ha precis lika hårt staff som vuxna. De kan gott sitta där och ruttna i fängelset, för de är lika medvetna om deras handlingar som en vuxen är. Ett mord är ett mord oavsett mördarens ålder.

Hur kan man i ena studen anse att 16-åringar är barn som inte kan ansvara för sina egna handlingar och i nästa sekund ge en 15-åring tillståd att åka moped och ge sig ut i trafiken, är inte det ett väldigt stort ansvar för någon som inte "förstår konsekvenserna av sitt handlande"?

Så många tonårsmammor som det finns idag, menar man då också att de inte kan ansvara för sina barn? för hur ska de kunna göra det om de som det påstås "inte kan ansvara för sina handlingar"? Nej, vilken dubbelmoral.

När ska samhället inse att man inte är ett barn när man är 16 år? Man är en ung vuxen, man kanske inte har samma mognad och insikt som vuxen men man kan ju ändå ta ansvar för sig själv och skilja på rätt och fel. Jag flyttade hemifrån när jag var 14, det gick alldeles utmärkt, min mamma fick barn när hon var 17 och gifte sig också då, min pappa började arbeta när han var 14... herregud barn har ju alltid växt upp fort, varför tvinga utvecklingen i ett annat håll och frånskriva en ungdom allt personligt ansvar?

Vad blir det för medborgare om man växer upp och tror att man kan bete sig hur som helt tills man blir "vuxen", att ungdomen är något slags "get out of jail freecard"-period som man kan skylla på när det passar. Sedan när man fyllt 20, då ska man helt plötsligt bli vuxen? Så fungerar det ju inte. Vuxenhet är något som kommer sakta och gradvis, dels med ålder men enligt min mening mest utav erfarenhet och insikt, inte något man vaknar upp en dag och bestämmer sig för att inneha eller besitta.  


Slutsatts: 1 år och 8 månader för att ha tagit en annan människas liv? Nej det är på tok för lite, låst in dem på livstid säger jag, så kan de ju ta och fundera på vad de har gjort. Jag känner dock för båda familjer, både offrets (självklart) och mördarens, det kan ju inte vara lätt att älska ens barn om de har begått en så fruktansvärd handling.


                     
                         Bild lånad från www.dagbladet.no.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0