Malta 2012

Hejsan! Jag har varit iväg några dagar till Malta så jag tänkte dela med mig av lite bilder :) Det var skönt väder men det blåste mycket. Skönt att komma bort ett tag dock :)


På fem dagar hinner man en del så vi kollade in den gamla staden Mdina "the silent city", Tempelriddarna var där på 12-1300 talet :) häftigt! Låg högtbeläget på en kulle så utsikten var milslång. Sen var vi inne i st. Paul's cathedral också, mäktigt, ni ser den på bilden längst ner fast där ser man inte den ikoniska kupolen. Hörde att när påven skulle komma dit byggde Malteserna till och med en ny väg, allt för påven. De är väldigt religösa, mesta dels katoliker, det märktes för det låg vackra kyrkor överallt och många ikonbilder satt i husen, samt att man såg nunnor lite titt som tätt.

Jag hälsade på en kompis som var nere och dök så medans de gjorde det låg jag och sola, ganska soft faktiskt :) En dag  var vi ute på en ö som heter Gozo- ni ser azur window på en av bilderna, som är en naturlig urholkning i berget , en annan populär turism sevärdighet är the inland sea som är ett även är ett populärt dykställe- det var därför vi var där... Jag passade på att klättra upp på berget som den bergsget jag är (stenbock) och där var det en häftig view. Det låg ett litet kapell där också sant Anna hette det så självklart var jag tvungen att ge ett bidrag eftersom det dela mitt namn :)


Här är utsikten från Mdina, där låg en restaurang också som hade goda stenugnsbakade pizzor :)




Hotellet, det var fint med gym och allt vilket gillas :) Och jättegod frukostbuffé! Dock hittade jag ett husdjur på toaletten...mindre uppskattat :S Men jag döpte honom till Bertil :) En kakerlacka om ni undrar, ni vet att man aldrig ska döda kakerlackor va? Då utsöndrar de ett hormon som gör att alla andra kakerlackor i närheten kommer på begravning och det skulle VERKLIGEN inte varit uppskattat. :)



Avslutar med en bild från min lilla klättringstur :) Hade bra allihopa, kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0